Skivrecension: Endless Pride - Old Times ... Forgotten

I slutet av 2010 så släppte motståndsrockbandet "Endless Pride" sitt femte album "Old Times ... Forgotten". Endless Pride är ett motståndsrock/metal-band som har utvecklats oerhört mycket genom åren och som bara har blivit bättre och bättre. Det nya albumet innehåller liksom sin föregångare 12 musikspår och produktionen är välgjord. "Old Times ... Forgotten" har bytt musikalisk inriktning mot mer "popig" metal, vilket dom skulle kunna göra grymt, men den bröliga sången och problem med engelskt uttal kapar en del av stämningen i vissa av låtarna.

Det första spåret (Flyg mot himlen) är ett av de bättre spåren på albumet, låten ger en känsla av frustration, frihet och hopp. Det andra spåret på skivan (En spegel av hjärtat) är klart det bästa spåret på albumet, en powerballad med kraftful refräng och mystisk lyrik. Spår 3 och 6 är tunga i soundet och har hook:iga refränger, som hårdrockare/metalhead så lär du knappast bli besviken. Spår 8 (Där jag hör hemma) är en kraftfull metallåt med en cool refräng (flerstämmigt liksom, klockrent!). Vissa låtar imponerar, medans vissa är lite tråkiga. Tyvärr känns den där "hit"-känslan ganska frånvarande på dom flesta spåren även fast dom inte är dåliga, dom saknar liksom "det där". Albumet är verkligen inte dåligt, men det var inte en superhit heller. Efter jag lyssnat på det föregående albumet (det självbetitlade albumet "Endless Pride", som förövrigt var riktigt bra!) så fick jag riktigt höga förhoppningar på efterföljaren. Ett smakprov från en av låtarna finns HÄR (youtube).

Jag ger albumet betyg 3/5

Grundis